Case Study - Access Bank Nigeria

shutterstock_727166899.jpg
case study

Financial Institutions
Als de grootste zijn,
betekent dat je verandering kan brengen

De reus van Afrika

Nigeria is de thuisbasis van meer dan 210 miljoen inwoners en de grootste economie van heel Afrika. Het krijgt daardoor vaak de bijnaam 'De reus van Afrika'. Nigeria, gelegen in West-Afrika, aan de kust van de Golf van Guinee, grenst aan veel landen. Het herbergt het een ongelooflijke diversiteit, met meer dan 250 etnische groepen die ongeveer 500 talen spreken. Nigeria is het 7e meest bevolkte land ter wereld, het meest bevolkte van Afrika dankzij de enorme bevolkingsgroei die het heeft doorgemaakt, van ~55 miljoen begin jaren zeventig tot > 210 miljoen inwoners vandaag.

De economie is de 27ste ter wereld. De landbouwsector is er echter niet in geslaagd de explosieve bevolkingsgroei bij te houden en een groot deel van de economische inkomsten komt nog altijd uit de olie- en gasindustrie. Dat gezegd hebbende, speelt het micro, midden en klein bedrijven (mmkb) segment een grote rol en draagt ​​het 50% bij aan het nationale BBP. In feite is 84% ​​van de bevolking in dienst van een van de 40 miljoen mmkb's in Nigeria, goed voor 96% van alle bedrijven.

Een slimme strategie

access bank Nigeria HQAccess Bank Plc is een full-service commerciële bank met meer dan 560 vestigingen en servicepunten in heel Nigeria, plus 11 dochterondernemingen in andere Afrikaanse landen. Access Bank is al meer dan 15 jaar een strategische partner van FMO. Door de jaren heen heeft FMO niet alleen financiële steun verleend, maar Access Bank ook geholpen haar milieu en sociale -processen te versterken, waardoor het een van de meest geavanceerde banken op het continent is geworden. Access Bank werd in 2019 uiteindelijk de grootste bank van Nigeria, met een focus op zakelijk en persoonlijk bankieren.

Onlangs begon Access Bank haar horizon te verbreden om beter de mmkb-sector te bedienen als onderdeel van haar pan-Afrikaanse groeistrategie. Zo breidde de bank haar ondersteuning in het retail segment uit om via het scheppen van banen de lokale economie te ondersteunen, en werd ze een koploper op het gebied van vrouwenfinanciering en -dienstverlening. Ze waren de eerste Nigeriaanse bank die een groene obligatie uitgaf en waren een drijvende kracht achter de Nigerian Sustainable Banking Principles, als onderdeel van hun strategie om hun groene portefeuille te verbreden. Door deze strategische transities kon Access Bank haar toenemende verantwoordelijkheid onderstrepen, niet alleen binnen de bankgemeenschap, maar ook binnen de bredere Nigeriaanse samenleving.

De FMO-leningen

In de loop der jaren heeft FMO meerdere keren geïnvesteerd in haar vaste klant. Het fonds heeft deelgenomen in twee leningen die worden gebruikt ter ondersteuning van particuliere bedrijven en mmkb's in Nigeria die betrokken zijn bij bijvoorbeeld detailhandel, landbouwproductie, verwerking, distributie en consumptie.

In een bredere context

Financiële steun alleen is niet voldoende. Met een snelgroeiende bevolking is er vaak een gebrek aan banen en kapitaal, vooral voor jongeren die de helft van de bevolking uitmaken. Velen van hen beschikken niet over de vereiste vaardigheden om de markt te betreden, waardoor hun kansen verder worden beperkt.

FMO heeft zeer recent faciliteiten verstrekt aan Access Bank Nigeria, waaronder een NASIRA-garantiefaciliteit in lokale valuta, met een aanvullende technische assistentiefaciliteit. De assistentie, gericht op jonge en vrouwelijke ondernemers, door COVID-19 getroffen MSME's en startende ondernemingen, is bedoeld voor de ontwikkeling van zowel het financiële als het niet-financiële aanbod via digitale leerplatforms.

Door haar bereik uit te breiden, blijft Access Bank in staat om bij te dragen aan belangrijke aandachtsgebieden: ten eerste door steun te blijven verlenen aan de economische ontwikkeling van Nigeria, dat bij het begin van COVID-19 de diepste recessie ooit doormaakte. En ten tweede, met een toenemende focus op achtergestelde of gemarginaliseerde groepen, draagt ​​Access Bank bij aan SDG 10 door de drempels voor toegang tot financiering te verlagen. Met een dergelijke groeistrategie is het geen wonder dat Access Bank Nigeria de grootste bank van de Reus van Afrika werd.

TGG_Icon_Color_18 SDG-icon-NL-RGB-17 SDG-icon-NL-RGB-10 SDG-icon-NL-RGB-08

Impact

560       locations

6,875    employees

42 mln  customers