Case Study - Hamkorbank (2024)

Uzbekistan stock fotography-market seller-MSME .jpg
case study

Financial Institutions
Inclusie bevorderen door middel van financiering

Een land met dubbele grenzen

Oezbekistan ligt in Centraal-Azië en is een van de twee landen ter wereld met dubbele landsgrenzen. Het voormalige USSR-land met bijna 37 miljoen inwoners is de grootste elektriciteitsproducent in Centraal-Azië en een van de grootste katoenproducenten en -exporteurs.

De economie van Oezbekistan was vroeger een planeconomie in Sovjetstijl, en zelfs na de onafhankelijkheid had het land strenge importcontroles en frequente grenssluitingen, waardoor de economie stagneerde. Sinds 2016 begon het land met het doorvoeren van gedurfde hervormingen gericht op een duurzame transformatie naar een markteconomie. De hervorming van staatsinstellingen, meer interactie met inwoners en investeringen in menselijk kapitaal zijn allemaal cruciaal om een ​​inclusievere economische groei te garanderen en het leven van haar inwoners te verbeteren. Meer landbouwproductie, meer bouwactiviteiten en toenemende interesse van investeerders versnelden de reële BBP-groei. In 2019 bedroeg het BBP van USD 57,9 miljard, nu is dit USD 146 miljard.

Een leider in MMKB*

Hamkorbank, opgericht in 1991, is de grootste particuliere bank in Oezbekistan en staat bekend om zijn sterke ondernemersgeest en innovatieve benaderingen. Met meer dan 3200 werknemers en vestigingen in alle grote steden en de vrijwel alle regio's in het land, biedt Hamkorbank uitgebreide financiële diensten en producten ter aanvulling op de financiering van MMKB's. Dit is hard nodig, aangezien alle MMKB's goed zijn voor meer dan de helft van het BBP en ruim driekwart van de werkgelegenheid. Het aantal MMKB's met toegang tot bankleningen in Oezbekistan blijft echter vrij laag met ongeveer 22%. Hoewel de promotie van MMKB's belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van de economie van het land, is het verbeteren van hun toegang tot financiering een urgente kwestie. Onderdeel van de uitdaging is het vergroten van de financiële geletterdheid. Hamkorbank wordt met zijn sterke focus op MMKB's gezien als een marktleider in dit segment; ze bedienen ongeveer 50.000 rechtspersonen, voornamelijk MMKB's, en ongeveer 60.000 ondernemers, waar Hamkorbank zowel financiële diensten als ondersteuning voor het ontwikkelen van een betere financiële geletterdheid aanbiedt.

De FMO-lening 

Hamkorbank is sinds 2012 een FMO-partner, waarbij FMO in 2014 een 15% aandeelhouder van de bank werd en sindsdien verschillende leningen verstrekte. In 2024 regelde FMO een syndicaat van USD 100 mln om micro-ondernemers en door vrouwen en jongeren gerunde MKB's in Oezbekistan te financieren, wat bijdraagt ​​aan SDG 10 (Ongelijkheid verminderen).

*micro-, midden en kleinbedrijf

Hamkorbank - Head Quarter

In een bredere context 

Ondanks de sterke economische vooruitgang die is geboekt, moet er nog veel worden gedaan met betrekking tot de hoge energie- en CO2-intensiteit van Oezbekistan. Aangezien veel landen sterkere klimaatagenda's aannemen, moet ook de economie van Oezbekistan zorgen voor groene beleidsmaatregelen om duurzame, lange termijn-groei te garanderen in lijn met internationaal beleid.

In de loop der jaren heeft Hamkorbank haar focus uitgebreid naar investeringen om de vergroening van haar agrarische klanten te stimuleren. Daarnaast hebben ze een strategie geformuleerd die zich specifiek richt op genderfinanciering. Zo hebben ze ook hun "meer dan een bank"-agenda ingevuld en hun interne ESG-capaciteiten weten te versterken, onder andere door extra E&S-personeel aan boord te halen.

Deze initiatieven maakten onderdeel uit van de vereisten die FMO in zijn Milieu- en Sociaal Actie Plan had gesteld. Verder omvatte dit ook het aanpassen van hun uitsluitingslijst om volledig te voldoen aan de DFI-lijst van de EU; zo financieren ze nu geen kolenprojecten meer. Hamkorbank heeft door haar proactieve aanpak aangetoond dat ze zich inzetten voor sterker milieu- en sociaal bestuur en alle resterende punten aanpakt. Hun werk demonstreert hoe ze de private sector ondersteunen bij het creëren van een groenere en inclusievere toekomst voor iedereen.

TGG_Icon_Color_08  SDG10NewIcon-1  TGG_Icon_Color_13

  • Gepubliceerd ten behoeve van de kwartaalrapportages 2024 - Q4 

IMPACT

3200 medewerkers

157 service centers

3 miljoen klanten

Meer lezen? Zie
Hamkorbank ; ESG and sustainable development