El Salvador, de thuisbasis van 6,5 miljoen mensen, is zowel het kleinste als dichtstbevolkte land in Midden-Amerika. Sinds de Spanjaarden in de 15de eeuw de controle over de inheemse cacaogewassen overnamen, werd een groot deel van de economie landbouw, met name de export van koffie en de productie van suikerriet in meer recente jaren. De laatste tijd is er een verschuiving naar de diensteneconomie.
Het land heeft historisch gezien veel bende-gerelateerde misdaad en armoede doorstaan. Tussen 1998 en 2019 was er echter genoeg economische opleving die ertoe leidde dat El Salvador een van de laagste inkomens-ongelijkheidsniveaus in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied had (Gini Index, Wereldbank).
MKBs bieden werk aan meer dan een derde van de beroepsbevolking en dragen bij aan bijna de helft van het BBP van het land. Hoewel het tijdens de COVID-19-pandemie aanzienlijk daalde, herstelde de economie van El Salvador in 2021 met bijna 11%, met gunstige vooruitzichten, deels vanwege het MKB en de toegenomen binnenlandse vraag.
Een bank waarbij de klant centraal staat
Banco Promerica El Salvador maakt deel uit van Grupo Promerica, dat 30 jaar ervaring heeft op de financiële markt in Latijns-Amerika. Met meer dan 50 vestigingen en 130 geldautomaten is de bank in het hele land aanwezig. Hoewel ze een universele bank zijn, hebben ze een niche voor zichzelf gecreëerd door op maat gemaakte ondersteuning te bieden aan het MKB-segment dat een substantiële rol speelt in de economische stabiliteit in het Midden-Amerikaanse land.
Banco Promerica biedt daarvoor een breed scala van producten aan dit markt segment, zoals bedrijfsleningen, werkkapitaalfaciliteiten, creditcards en persoonlijke leningen. Ze gaan echter nog een stap verder om echt concurrerend te zijn, waarbij een sterke nadruk wordt gelegd op flexibiliteit van producten en diensten, empathie en nabijheid door lokale besluitvorming. Daarnaast heeft Banco Promerica verschillende belangrijke allianties gesloten die het MKB-segment helpen ondersteunen door directe banden te creëren tussen MKB-klanten en vakbonden, zoals USAID, Bandesal, BCIE en de Kamers van Koophandel.
Dat gezegd hebbende, MKB-klanten zijn niet de enige focus van de bank: Banco Promerica heeft zich ook gericht op het opbouwen van hun groene portefeuille, wat een bijkomend concurrentievoordeel in de markt oplevert. Eén ding is zeker: de strategie van de bank is en blijft succesvol. Over het algemeen heeft het de afgelopen jaren een aanhoudende financiële groei en winstgevendheid doorgemaakt en beschikt het over een sterke liquiditeit en activakwaliteit - een bewijs van zijn unieke aanpak.
De FMO-lening
De eerste transactie in 2017 was een faciliteit van USD 20 miljoen verdeeld over MKB- en groene doelstellingen. In 2020 volgde nog een van USD 25 miljoen om de MKB-portefeuille te helpen groeien.